О: Достъпът се осъществява с КЕП през портала: https://my.his.bg или през мобилното приложение еЗдраве.
О: Мобилното приложение еЗдраве може да бъде сдвоено с Вашето електронно здравно досие по следните начини:
Ако притежавате квалифициран електронен подпис (КЕП), влезте на my.his.bg през компютър, като се идентифицирате с Вашия КЕП. От менюто изберете „Профил“, „Управление на устройства“ и „Добави ново устройство“. На екрана ще се зареди QR код за сигурност. Когато сте готови, натиснете бутона за сканиране в приложението и насочете камерата на телефона си към екрана на компютъра.
Ако не притежавате електронен подпис, може да сдвоите здравното си досие с еЗдраве, като посетите офис на РЗИ, РЗОК или Информационно обслужване. Задължително носете документ за самоличност. Оторизиран служител ще генерира за Вас еднократен QR код за сигурност, който трябва да сканирате, за да сдвоите здравното си досие.
Ако притежавате облачен подпис, инсталиран на вашето мобилно устройство, може да сдовите здравното си досие с еЗдраве директно през мобилното устройство, като следвате инструкциите за регистрация.
О: Достъпът до електронни здравно досиета на деца се осъществява, след като родителят влезе в собственото си досие и от горния десен ъгъл на екрана, където са неговите инициали, от падащото меню избере имената на детето си.
О: Сред възможните причини за тази грешка са:
• сертификатът не е коректно инсталиран в браузъра ;
• браузърът не е рестартиран след като устройството е било включено (ако поставите сертификатът след като сте отворили браузъра, той няма да е достъпен и е необходимо затваряне и стартиране наново на браузъра)
• сертификатът не е бил избран или е избран погрешен такъв
О: Медицинските и немедицинските специалисти в лечебните и здравните заведения са длъжни да създават електронен здравен запис в Националната здравноинформационна система (НЗИС), независимо от здравноосигурителния статус на гражданите и източника на финансиране на съответната дейност. Това е записано в чл. 28г, ал. ал. 3а, 3б в Закона за здравето. Може да напомните това на медицинските специалисти, които са забравили да въведат данни за извършената Ви дейност.
О: В момента в НЗИС липсват исторически данни, свързани с извършени в миналото прегледи и медицински дейности. Достъпни са само здравните записи, които личните лекари, специалистите, лечебните заведения и лабораториите са въвели в НЗИС за всеки пациент от пускането на НЗИС в експлоатация. Попълването на електронното здравно досие с исторически данни е въпрос, който се обсъжда приоритетно от всички отговорни институции, за да може в него да бъдат добавени и данните, създадени извън НЗИС.
О: Информацията за общопрактикуващия лекар не се въвежда/ променя от пациента, а от медицинския специалист. Обновяването на информацията в електронното здравно досие става автоматично, след подаване на информация от страна на лекаря.
О: Предвид чувствителността на данните, които се съдържат в електронното здравно досие, електронната идентификация, с която то се достъпва, е нужно да бъде достатъчно надеждна, съгласно Хоризонталната система за еАвтентикация, като част от Единен модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни услуги (ЕАУ), разработена и поддържана от ДАЕ. Съгласно системата „потребителско име и парола, ПИК на НАП, ПИК на НОИ, УКД на НЗОК, предоставят ниво на осигуреност „ниско“ съгласно изискванията на Регламент № 910/2014 г., а именно ограничена степен на надеждност на претендираната или заявената самоличност на дадено лице.“
О: Променя се изискването да предоставяте на хартия лична здравнопрофилактична карта при започване на учебната година, защото цялата информация ще бъде налична електронно.
О: Информацията се съхранява централизирано и ще бъде достъпна за новия личен лекар и медицинското лице в съответното училище/градина.
О: Данните от проведения профилактичен преглед ще са налични в Националната здравноинформационна система, което е напълно достатъчно. Не е необходимо повторно явяване на преглед.
О: Достъп е предвиден само за медицински лица от здравните кабинети, като ще се извършва проверка дали те са вписани в системата на МОН. Те ще достъпват системата чрез квалифициран електронен подпис.
О: Родителите нямат достъп до системата на медицинските специалисти в здравните кабинети. Пълен достъп до електронните здравни досиета на деца до 18 г. може да се осъществи чрез мобилното приложение еЗдраве.
О: Медицинските специалисти от здравните кабинети в детските градини и училищата ще имат достъп до информация само за учебното заведение, в което работят. Те ще виждат три имена и ЕГН, както и данните, въведени въз основа на извършения профилактичен преглед - ръст, тегло, индекс на телесна маса, обиколка на гръден кош, алергии, проведени имунизации, а също името и начините за връзка с личния лекар и с родител/и. Достъп до тази система имат единствено медицинските специалисти в здравните кабинети, учители и директори нямат достъп до системата.
О: В системата за електронна профилактична карта ще бъде отбелязана липсата на такъв преглед. Родителите ще бъдат информирани за необходимостта от неговото провеждане и трябва да се свържат с личния лекар на детето, ако има липсващата информация в системата. Само ОПЛ може да направи корекции и да актуализира информацията.
О: Да, профилактичните прегледи трябва да се провеждат ежегодно. По този начин се актуализират и данните за здравословното състояние и физическото развитие на детето. Не е необходимо обаче да чакате месец септември, за да заведете детето си при личния лекар.
О: Не. Електронното въвеждане и съхранение на данните е безплатно и е част от профилактичния преглед на детето.
О: Не е необходимо да правите нищо. Данните от профилактичния преглед, въз основа на който е издадена хартиената здравна карта, са достъпни и в системата за електронна профилактична карта.
О: От тази учебна година вече няма да е необходимо да предоставяте и т.нар. контактни бележки. Припомняме, че от 2023 г. по електронен път се издават и бележките за извинение на отсъствия по медицински причини.